Jump to content
HFF`s forum

Age Of Sigmar Poäng, Taktik, Spelupplevelse

Recommended Posts

Hej på er alla!

Jag vill slå ett slag för AoS:

Tanken med spelet verkar från GWs sida vara att släppa kampanjböcker eller listor med scenarios (catch the flag, hold the objectives...). De har även tagit avsteg från poängsystem - detta är något som dock oftast kompas på turneringar och nu är detta ännu större anledning att köra på balanserade regler byggda av en community.

Se https://sites.google.com/site/ageofsigmarsdk/

Eller googla på Age of sigmar sdk

Färdiga poäng för samtliga armeer. Full redovisning av poängsättningen.

Vill även påtala att de flesta som säger att spelet inte är intressant verkar vara de som inte ens tagit sig 30 min att prova! Jag har provspelat några matcher och vill hävda att de fyra sidor regler vi fått når ett oanat djup tillsammans med de warscrolls som finns. Se framför allt de största forumen för empire, lizardmen(lustria online) och dark elves (druuchii.net) med matematiska beräkningar och djupare analyser, framför allt kring movementfasen. Se även youtube.

Att få in nybörjare med få sidor regler och förre modeller är klockrent, det går naturligtvis även att skala upp slagen till 8:e editionens nivåer.

Jag har själv läst om att spelet har ett större djup än vad folk tror. Någon gång ska jag testspela AoS, men mitt intresse för spelet är fortfarande svalt.

En av de roligaste aspekterna är att combo-charges funkar på någorlunda samma sätt och att det går att blanda formationer.

Ex en hjälte i mitten, spjut som kärna och en ring av soldater med tung rustning runt. Lite som en romersk sköldpaddsformation.

Även kilar fungerar bra (tänk 6th edition bretonnia) och även pile-in fanns i formen "lapping-round" i sagda edition.

Tycker rent generellt att spelet flyter mycket bättre och det går att fylla bordet med intressant terräng att slåss om (tänk mordheim).

Kommer själv prova att skriva ut poänglistorna från länken ovan och spela mer. Sett flera forum länka till samma sida. Kanske blir en standard? Framtiden får utvisa.

• 1 month later...
Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Create New...